>

Valentines Day




Den 14e februari är den internationella dagen som vi i Sverige kallar för
alla hjärtans dag då vi alla ska visa lite extra kärlek...

Alla hjärtans dag börjar så tidigt som år 200 i antika Rom där man levde
under Claudius den andra.
Han ville ha starka män till sin armè och försökte sudda ut all kärlek från deras hjärtan
och tillät därför inte männen att få gifta sig innan som skulle ut i krig

Därför vigde  prästen Valentine paren på nätterna  i hemlighet 
Han vigde också dom vars familjer inte beviljade deras kärlek...

Valentine  blev avslöjad och skickad i fängelse...
Dom unga paren som han vigt skickade blommor och annat för att visa sin tacksamhet.
Där blev han kär i vaktens dotter och dagen han avrättades den 14e februari hittade hon
ett brev från honom som var undertecknat " From your Valentine"

Så sent  som 300 år efter hans död förklarade prästen Julasius
den 14e februari som högtiden Saint Valentines Day

Att den varken störde december eller april högtiderna var bara ett plus...





Jag tycker att det är synd att dagens propaganda förstör den vackra historien  genom att
försöka höja priserna just för den dagen eller göra extrema paketpriser till olika
upplevelser, hotell eller resmål...

Skulle man ställa frågan till alla som firar den här dagen så LOVAR jag att 97%
av dom personerna  inte kan högtidens ursprung...

Är man tillsammans med någon ska man inte vänta på just den dagen för att visa
hur mycket man uppskattar en...
Jag brukar säga  " For me is every day a Valentines Day"
Varför ?
Jo , för att det inte går EN ENDA dag utan att jag visar för min älskling hur mycket
jag UPPSKATTAR honom och han mig...
Tror ni mig inte ? Fråga honom !
Varför gör jag det ?
Jo...för att om man älskar någon så mycket så ska man inte gå runt och "bara känna så "
utan också visa det varje gång den tanken dyker upp i huvudet....
Varför det ?
Om du inte visar det idag så kanske blir det imorgon försent !



Kommentarer

Talk to me

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din bloggadress:

Det jag ville säga är att:

Trackback